Efter att ha cykla en del på den nya breda cykelvägen utmed Västra vallgatan och Birger Svenssons väg så känner jag mig glad och lyckligt. Brett och fint för alla tre trafikslagen. En och annan vilsen cyklist på trottoaren har skådats dock men de hittar nog rätt snart. Bilparkeringen får plats, bilar får mer än väl plats och för cykel har vi fått brett och fint.
Samtidigt oroas jag en del över korsningen vid järnvägsstationen där Magasinsgatan ansluter till Västra vallgatan. De som färdas söderut på Västra vallgatan syns mer eller mindre inte alls runt hörnet vid Heimroths biluthyrning. Dessutom kommer de från utförslut. Oavsett om det är bilar eller cyklar alltså. Vidare kommer cykel och biltrafik från Magasinsgatan också i förmodad hög hastighet till korsningen. Den förlängda cykelvägen på Magasinsgatan går dessutom till höger i vägen och risken att två cyklister slår ihop är ganska stor. Adderar vi bilarna till mixen blir det ytterligare farligt.
Korsningen är sedan några år tillbaka utan skyltar vilket ger att högerregeln gäller. Det är mycket sällan detta efterföljs, kanske främst av trafiken på Västra vallgatan. Bilar på Magasinsgatan kan som sagt inte se bilar eller cyklar runt husknuten – dessutom tvingas de ut på cykelvägen för att få bättre sikt mot norr.
Jag tror att den här korsningen, åtminstone inledningsvis, skulle må bra av att ha blå markering i vägbanan för att visa på att det går en cykelväg i korsningen. Det är relativt nytt för den som är van och konfliktmöjligheterna är stora. jag har illustrerat hur det skulle kunna se ut nedan.